Pedagoog Jilan Emanuels over antiracistisch opvoeden op scholen en thuis
![]() |
@Jilan Emanuels, |
Volgens Emanuels ligt de sleutel in het voeren van gesprekken over identiteit, oneerlijke situaties en de houding van mensen. Ze benadrukt het cruciale belang van de rol van omstanders. Kinderen moeten leren dat ze niet stil mogen blijven staan wanneer ze getuige zijn van racisme, maar juist een actieve rol moeten aannemen.
Emanuels richt zich in haar werk voornamelijk op ouders en leerkrachten, omdat zij degenen zijn die continu het gesprek met kinderen moeten voeren. Ze helpt scholen om hun pestprotocol uit te breiden naar een breder antidiscriminatiebeleid dat voor de hele school geldt.
Het interview behandelt ook de uitdagingen van kinderen die een negatief zelfbeeld ontwikkelen als gevolg van racisme. Emanuels adviseert om niet alleen te zeggen dat een kind mooi is, maar om de oorzaak van hun gevoelens te achterhalen. De invloed van dominante beelden in de media (boeken, films en reclame) speelt hierbij een grote rol.
Tot slot benadrukt Emanuels dat het bespreken van het koloniale verleden essentieel is voor het begrijpen van hedendaags racisme in Nederland. Ze pleit voor het opbouwen van veerkracht bij kinderen, zodat ze leren omgaan met microagressies. Dit is een proces waarbij kinderen de pijn van racisme mogen voelen, maar tegelijkertijd leren dat het gedrag van een ander hen niet definieert
Beluister het hele interview op YouTube
Lees ook: Antiracistisch opvoeden, hoe doe je dat? Pedagoog Jillian geeft 5 tips