Margaret Bonds arrangeerde ruim vijftig Afro-Amerikaanse spirituals voor diverse instrumenten, waaronder het vijf minuten durende pianowerk Troubled Water, gebaseerd op het spirituele Wade in the Water. De context van het spirituele wordt geassocieerd met 'Songs of the Underground Railroad', werkliederen die tot slaafgemaakten in de negentiende eeuw gebruikten om gecodeerde informatie te delen om te ontsnappen.
Troubled Water is gecomponeerd in de toonsoort E mineur. Bonds opent het stuk met een energiek, gesyncopeerd ritme in de linkerhand dat leidt naar het herkenbare thema in het spirituele. Naarmate het stuk vordert, wordt de textuur van de melodie dikker, en Bonds weeft jazz-geïnspireerde sonoriteiten tussen de stemmen. Dit kan voor pianisten uitdagingen opleveren bij het onthouden en bedenken van vingerzettingen die prettig aanvoelen.
Margaret Bonds (1913-1972) begon haar muzikale reis in haar geboorteplaats Chicago, waar ze piano leerde van haar moeder, die medeoprichter was van de National Association of Negro Musicians (NANM). Ze ontwikkelde betekenisvolle relaties met veel Afro-Amerikaanse kunstenaars, waaronder Florence Price, van wie ze ook lessen volgde. Ze had grote bewondering voor het werk van Langston Hughes, wat uiteindelijk leidde tot hun levenslange vriendschap en samenwerking. Een van haar talrijke prestaties is onder meer dat ze de eerste Afro-Amerikaanse vrouw was die solo speelde met een groot Amerikaans orkest. Ondanks dat ze tijdens haar carrière en haar studie geconfronteerd werd met aanhoudend racisme, wijdde ze haar leven aan burgerrechtenactivisme en het vergroten van het bewustzijn voor Afrikaans-Amerikaanse kunst. De bijdragen van Bonds speelden een belangrijke rol bij het herstel van de aanwezigheid van Afrikaans-Amerikaans geluid en cultuur binnen de Amerikaanse identiteit.
Lees verder: Troubled Water, from Spiritual Suite. Margaret Bonds
Reacties
Een reactie posten